Informaţii utile

Flori de Mărțișor


Elevii Școlii primare „Grigore Vieru” din orașul Ștefan-Vodă, împreună cu profesoara lor, doamna Galina Iuraș, au hotărât să grăbească sosirea primăverii la ei în școală plantând florile- vestitori ai primăverii.

În luna decembrie, chiar la începutul iernii, elevii, ghidați de profesori au plantat bulbii de flori de zambile, narcise, lalele și brândușe. O bună parte din flori au fost plantate și în păhărele de sub iaurt, astfel realizând ideea elevilor de a reutiliza deșeurile, fiind mai ecologic responsabili.

În primele zile după plantare, florile au fost ținute în camere întunecate pentru ca ele să se adapteze la noile condiții. După 2 săptămâni, florile au fost repartizate prin sălile de clasă. 

D-na Galina Iuraș, coordonatorul local al proiectului spune „Principalele dificultăți din cadrul acestei activități au fost graba noastră de a muta florile de la întuneric la lumina zilei. Le-a scurtat timpul de odihnă și au început să crească mai repede decât credeam ”.

În câteva zile după ce au fost sădiți bulbii, lăstarii au început să răsară. Copiii au devenit mult mai entuziasmați și mai interesați de această activitate odată ce au văzut primele fire verzi-gălbui ale frunzelor de flori. 2

„Atât timp cât a fost derulată această activitate, elevii au învățat cum se plantează corect o floare, cum se îngrijește, cum se întreține, care sunt elementele cheie de care are nevoie o plantă pentru a se dezvolta” ne relatează d-na Țurcan Ludmila, învățătoare a clasei 1A.

„În perioada de creștere, elevii au notat într-un tabel schimbările care le observă în procesul de creștere” ne povestește experiența cu elevii d-na Pușca Svetlana. 

În această activitate ai fost antrenați 150 elevi și împreună cu 7 învățători. 

„Elevii sunt foarte curioși. Pentru prima dată dezvoltăm astfel de activități. Dimineața când elevii intră în clasă, fug repede la flori să vadă ce schimbări sunt față de ziua de ieri. Pe lângă schimbările fizice, este foarte remarcabil și mirosul zambilelor.” – ne spune Liuba Chetrari, învățătoare a clasei 4 B. 3

Primele flori au început a se desface la începutul lunii februarie, anticipând primăvara calendaristică. Cele mai rapide au fost brândușele. Celelalte flori n-au vrut să rămână în urmă și au bucurat elevii cu flori de zambile, lalele și narcise.

În ultima săptămâna a lunii februarie florile au început a fi vândute pentru a bucura locuitorii orașului Ștefan-Vodă cu ocazia venirii primăverii și a Mărțișorului, o sărbătoare națională, la începutul primăverii, pe 1 martie în România, Moldova și în toate teritoriile locuite de români și moldoveni. Cuvântul Mărțișor este diminutivul lui Marț, vechi nume popular pentru martie și, astfel, înseamnă literalmente „Martie mic”.

6„Am dorit să dăruiesc mamei o floare vie care a fost crescută de mine!” ne spune cu mândrie Gloria Arnăut, una dintre elevele participante la creșterea florilor.

În continuare, elevii plantează ceapa și alți bulbi pentru a avea din plin verdețuri fragede și pline de vitamine pe mesele de primăvară. De asemenea, odată cu venirea primăverii, elevii vor trece la activitățile din seră și în câmp deschis, plantând flori de vară și legume pentru cantina școlii. Ei deja au pregătit semințele de petunia, gura leului și gherghine, precum și de zarzavaturi cum ar fi salata.

Banii obținuți din vânzările de flori, vor fi folosiți în activitatea școlii, iar elevii vor ști că bunul cumpărat este din banii munciți de ei. Pe lângă dezvoltarea unor abilitați practice și teoretice privind creșterea florilor, copii își dezvoltă și abilitățile antreprenoriale, ei fiind implicați direct în activitatea de comercializare a florilor, sub supravegherea învățătorului.

Activitatea are loc în cadrul proiectului „Rețeaua de incubatoare de producție "Grădina Școlii" pentru dezvoltarea antreprenoriatului modern, creșterii profesionale şi sociale ale adolescenților din localitățile rurale sărace şi nevoiașe” care a început să se implementeze în această instituție din 2019.

Proiectul Grădina Școlară se implementează cu suportul Uniunii Europene, prin programul EU4Youth, și cofinanțat de Crucea Verde Internațională în perioada 2018- 2022. Parteneri ai proiectului sunt Centrul Național de Mediu din Moldova, Crucea Verde Belarus, Crucea Verde Ucraina, Fundația John Paul II Italia.

Această publicație a fost realizată cu sprijinul Uniunii Europene și a Crucii Verzi Internaționale. Responsabilitatea pentru conținutul acestei publicații revine AO Centrul Național de Mediu și nu reflectă în niciun fel punctele de vedere ale Uniunii Europene și ale Crucii Verzi Internaționale.
logo

Vizualizari: 29

Articole

Totalurile proiectului din bazinul r.Răut


16.11.2017 detalii

Odorizant de baie cu doar 4 ingrediente


31.10.2017 detalii

Monitorizarea calității apei pe cursul r.Răut


27.10.2017 detalii

Să învățăm despre deversarea corectă a apelor reziduale în mediul înconjurător


20.10.2017 detalii

INFOGRAFIC: Soluția optimă de colectare a deșeurilor după părerea populației


27.07.2017 detalii