Circa 1000 de profesori și elevi din Cahul și Ungheni au avut ocazia să pună în practică soluții care să mențină un comportament responsabil față de mediul înconjurător și echilibrul ecologic în instituțiile din care fac parte. Aceasta grație suportului Uniunii Europene în valoare totală de 10 mii de euro oferit beneficiarilor inițiativei „Eco-școala: un mediu sănătos la Cahul și Ungheni” desfășurată în cadrul Programului „EU4Moldova: Regiuni-cheie”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UNDP Moldova și UNICEF. Cu acești bani, beneficiarii proiectului au implementat proiecte eco în școlile unde își fac studiile.
De la instalarea de filtre de apă și amenajarea de spații verzi, până la promovarea reciclării și a agriculturii ecologice, tinerii au demonstrat că au puterea de a deveni agenți ai schimbării începând cu comunitățile lor.
Accesul la surse sigure de apă potabilă este un drept fundamental, însă în multe zone rurale, în special în comunitățile defavorizate, copiii se confruntă cu o lipsă acută a acestei resurse esențiale. În cadrul inițiativei „Eco-Școala: un mediu sănătos la Cahul și Ungheni”, s-au efectuat analize ale calității apei, oferind o imagine clară asupra situației actuale și identificând soluțiile optime pentru fiecare școală în parte. Unele instituții de învățământ au implementat deja măsuri concrete pentru a asigura accesul la apă potabilă și condiții adecvate de igienă personală, cum ar fi instalarea de filtre de apă, a rezervoarelor cu pompă și a coolerelor de apă, precum și a sistemelor de colectare a apei de ploaie.
Un aspect deosebit de important, dar adesea trecut cu vederea în discuțiile despre igienă în școli, este cel al nevoilor specifice ale fetelor. Astfel, beneficiarii s-au concentrat pe asigurarea unui mediu care să promoveze igiena personală și să ofere fetelor toate resursele necesare. Prin intermediul inițiativei Eco-Școala, unele instituții au fost dotate cu boxe speciale care conțin produse de igienă feminină, asigurând astfel dreptul fiecărei tinere la igienă intimă adecvată.
O altă direcție importantă a inițiativei „Eco-Școala: un mediu sănătos la Cahul și Ungheni” ține de gestionarea corespunzătoare a deșeurilor. Multe școli participante au implementat proiecte de colectare selectivă a deșeurilor, inclusiv a deșeurilor de echipamente electrice și electronice, transformând astfel instituțiile de învățământ în modele de urmat pentru comunități responsabile din punct de vedere al protecției mediului. Elevii au fost, de asemenea, încurajați să dea o nouă viață deșeurilor colectate, transformându-le în obiecte utile și estetice.
Beneficiarii inițiativei, de asemenea, au adoptat o abordare proactivă în combaterea schimbărilor climatice și promovarea eficienței energetice, implementând cu succes proiecte inovatoare ce combină tehnologii verzi și sisteme de monitorizare a mediului. De exemplu, unele școli au înlocuit becurile vechi cu cele de tip LED, în timp ce alte instituții au echipat elevii cu senzori pentru monitorizarea calității aerului și a solului, transformându-i la propriu în „detectivi ai naturii”.
Proiectele implementate în cadrul inițiativei „Eco-școală” acoperă o gamă largă de activități practice, de la cele legate de educația ecologică și conștientizarea problemelor de mediu, până la acțiuni concrete de îmbunătățire a mediului înconjurător, precum salubrizări, plantări, cercetări în câmp și altele. Elevii sunt implicați activ în aceste proiecte, ceea ce contribuie la dezvoltarea lor personală și la formarea unei generații responsabile față de mediu.
La inițiativa „Eco-școala: un mediu sănătos la Cahul și Ungheni” au participat 11 instituții de învățământ din raionul Cahul și nouă din raionul Ungheni, acoperind circa 1000 de profesori, elevi și părinții acestora. Inițiativa s-a desfășurat în cadrul proiectului UNICEF „Îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților tinerilor în domeniul Apă, Sanitație, Igienă și Mediu în Regiunile Cheie Cahul și Ungheni”, implementat de către Centrul Național de Mediu în cadrul Programului „EU4Moldova: Regiuni-cheie”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UNDP Moldova și UNICEF.