11 instituții de învățământ beneficiază de suport (materiale sau echipamente pentru școală) cu o valoare de până la 500 euro pentru implementarea unui proiect de îmbunătățire a mediului în comunitățile lor. Aceasta grație inițiativei „Eco-școala: un mediu sănătos la Cahul și Ungheni” desfășurată în cadrul proiectului UNICEF „Îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților tinerilor în domeniul Apă, Sanitație, Igienă și Mediu în regiunile Cheie Cahul și Ungheni”, implementat de către AO Centrul Național de Mediu în cadrul Programului EU4Moldova: Regiuni-cheie, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UNDP Moldova și UNICEF. Cine sunt beneficiarii acestei inițiative și ce proiecte vor implementa, aflați în cele ce urmează.
Gimnaziul „George Coșbuc”, s. Andrușul de Jos
Gimnaziul „G. Coșbuc” din satul Andrușul de Jos se confruntă cu probleme de calitate a apei. Fapt ce poate fi constatat în rapoartele de analiză a apei din ultimii ani. Cauzele necorespunderii apei sunt contaminarea surselor naturale, precum și infrastructura învechită de distribuție a apei. Apa contaminată poate provoca o serie de probleme de sănătate, inclusiv boli diareice, deshidratare și chiar moarte. Scopul proiectului „Apă Curată" este de a îmbunătăți accesul la apă potabilă sigură instalarea unor filtre de apă în cantina gimnaziului pentru prepararea în condiții de normă a bucatelor și pe holul școlii la lavoarul de unde elevii și personalul instituției consumă apă de băut.
„Ne propunem să instalăm două stații de filtrare prin osmoza inversă cu 6 trepte cu pompa, astfel îmbunătățind calitatea apei potabile, iar în total vom avea circa 300 de beneficiari direcți și indirecți, inclusiv 90 de copii care frecventează grădinița din localitate și care urmează să-și facă studiile în gimnaziu, părinții lor, și alte persoane ce ne vor vizita instituția.”, susține Dimitriadi Liudmila, coordonatoarea locală a proiectului.
Liceul Teoretic ,,Academician Ion Bostan”, or. Cahul
Proiectul are scopul de a crește interesul elevilor pentru promovarea, valorificarea, protejarea și conservarea resurselor naturale din localitate, prin stimularea voluntariatului și atragerea tinerilor în activități de plantare a spațiilor publice.
„Grupul țintă vizat spre implicare sunt tinerii cu vârsta de 12 – 20 ani din localitate, susține Banu Alexi, coordonatorul local al proiectului. Prin activități de instruire și cele practice intenționăm să responsabilizăm elevii noștri și să-i implicăm în activități de salubrizare și plantare a unei suprafețe de aproximativ un hectar.”
Gimnaziul „A. Pușkin”, com. Burlăceni
Scopul proiectului este menținerea unui mediu școlar curat și ecologic prin promovarea practicilor corecte de păstrarea curățeniei în curtea gimnaziului. Potrivit Svetlanei Gudi, coordonatoarea locală a proiectului, aspectul peisagistic a instituției de învățământ va fi îmbunătățit prin crearea unui loc de agrement conectat direct cu natura:
„Urmează să diversificăm plantele pe care le vom sădi în curtea gimnaziului - lalele, gladiole, crini, zambile, narcise, lăcrămioare - instalând totodată trei bănci și trei urne de gunoi. Astfel vom avea un mini parc creat de către înșiși elevii, pe care ei să-l îngrijească și să-l mențină curat și ecologic.”
Gimnaziul „Mihail Kogălniceanu”, s. Cotihana
Proiectul va demara cu o campanie de conștientizare a societății privind stocarea și sortarea deșeurilor menajere, inclusiv reciclarea lor ulterioară și prevede informarea, sensibilizarea și implicarea comunității locale - populația băștinașă, agenții comunitari (școală, grădiniță, Casa de cultură, biserică, punctul medical), precum și agenții economici locali - în activitățile de protecție a mediului, în special gestionarea corectă a deșeurilor menajere.
„Vom porni cu efectuarea unei investigații cu genericul „O pată pe obrazul satului”, menționează Crintea Nina, coordonatoarea locală a proiectului. Elevii vor cerceta râpa din centrul satului, străzile, împrejurimile localității pentru a identifica locurile unde se aruncă deșeurile menajere, stabilind și tipurile acestora. Copiii vor fotografia locurile pe care le-au identificat, vor prezenta rezultatele investigațiilor și în cadrul unei mese rotunde vom elabora un plan de acțiuni ce urmează a fi implementat împreună cu autoritățile publice locale. Fotografiile vor fi expuse în centrul satului astfel încât fiecare locuitor să cunoască ce se întâmplă în localitate și împrejurimi și care este situația ecologică la moment.”, conchide Crintea Nina.
Gimnaziul „Gheorghe Asachi”, s. Cucoara
Raionul Cahul este bogat în resurse naturale și specii unice de plante și animale, de aceea necesită o atenție sporită pentru menținerea echilibrului ecologic și asigurarea unui mediu sănătos pentru generațiile viitoare. Proiectul „I.G.E.N. - Împreună gândim ecologic și natural" vine ca un răspuns la această necesitate, având scopul principal conservarea patrimoniului natural, prin promovarea practicilor sustenabile de igienă și curățenie în rândul elevilor din gimnaziul „Gheorghe Asachi” din satul Cucoara.
„Împreună cu cei 80 de elevi și părinții acestora vom efectua o cercetare a speciilor de plante și animale de pe teritoriul comunei noastre, ulterior creând un muzeu viu pe teritoriul instituției cu cele mai reprezentative plante și viețuitoare.” relatează Ina Gota, coordonatoarea locală a proiectului. „Vom amenaja cel puțin nouă grădini verticale din paleți în curtea școlii, promovând beneficiile acestora în rândul comunității școlare și a părinților.”
Gimnaziul-grădiniță „Igor Crețu”, com. Găvănoasa
În contextul actual al creșterii deșeurilor textile și al necesității de a educa tinerii cu privire la managementul deșeurilor, proiectul „Reciclarea Creativă” își propune să abordeze aceste provocări prin activități interactive și educative. Elevii, inclusiv cei cu cerințe educaționale speciale, vor învăța să transforme materialele reciclate în obiecte utile și să adopte comportamente prietenoase mediului.
„Copiii vor crea sacoșe reutilizabile, haine pentru păpuși și accesorii, învățând concomitent despre reciclare prin activități practice, susține Fedosova Oxana, coordonatoarea locală a proiectului. Aceste activități pot fi implementate cu succes în instituția noastră care dispune de mașini de cusut. Suportul material oferit în cadrul inițiativei „Eco-școala: un mediu sănătos la Cahul și Ungheni” va fi utilizat pentru achiziționarea accesoriilor suplimentare pentru mașinile de cusut, pubelelor pentru colectare selectivă a deșeurilor și, implicit, a materialelor textile.”
Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu” , s. Giurgiulești
Inițiativa "LEDucăm pentru Viitor” vine în contextul implementării Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, precum și a Planului de Acțiuni privind Energia Durabilă și Climă a satului Giurgiulești, care prezintă o analiză a diverselor aspecte, inclusiv consumul de energie și măsurile cu impact de mediu.
„Întreaga noastră comunitate școlară a fost și este implicată în activități prietenoase mediului, relatează Silvia Machedon, coordonatoarea locală a proiectului. Astfel în anii precedenți au fost instalate în parcul școlar 12 lămpi solare stradale. În prezent, împreună cu elevii intenționăm să organizăm campanii de salubrizare și colectare selectivă a deșeurilor pe teritoriul instituției, cu utilizarea unor deșeuri pentru cazangeria pe biomasă. De asemenea, vom planta arbori și vom desfășura concursuri tematice în rândurile elevilor, în vederea formării unui comportament responsabil pentru mediu.”
Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, s. Slobozia Mare
Proiectul „Generația ECO” își propune să transforme instituția de învățământ într-un exemplu de sustenabilitate, integrând practici ecologice pentru a reduce impactul asupra mediului și pentru a educa elevii în spiritul protecției mediului.
„Ne propunem un șir de activități teoretice și practice care să dezvolte la tânăra generație abilitățile necesare pentru a adopta comportamente sustenabile, menționează Ana Culev, coordonatoarea locală a proiectului. Elevii vor învăța despre importanța conservării resurselor naturale, despre impactul activităților umane asupra ecosistemelor și despre metodele concrete de reducere a amprentei de carbon. Pe lângă aceasta, proiectul va încuraja implicarea activă a elevilor în activități de plantare și curățare a spațiilor verzi și creare de grădini școlare. Astfel, elevii vor dobândi nu doar cunoștințe, ci și o atitudine responsabilă și pro-activă față de mediul înconjurător.”
Gimnaziul-grădiniță „Lesea Urainca”, s. Lucești
În medie, o persoană generează 1 - 2 kg de deșeuri menajere pe zi, iar în timpul anului această cantitate crește considerabil, ajungându-se la milioane de tone de deșeuri la nivel global. Problema deșeurilor se resimte acut și la nivel local.
„Gimnaziul-grădinița „Lesea Ucrainca” se confruntă cu o gestionare incorectă a deșeurilor, deoarece nu dispunem de un sistem de colectare separată a acestora, tot gunoiul fiind depozitat într-un singur tomberon comun.”, relatează Carp Tatiana, coordonatoarea locală a proiectului. Ne iubim foarte mult instituția și vrem să o vedem curată și sigură din punct de vedere ecologic, iată de ce am înaintat proiectul „Să facem școala mai curată”. Intenționăm să amenajăm în cadrul instituției o platformă pentru colectarea separată a deșeurilor de plastic, hârtie și altele, pentru a le oferi șansa pentru o „a doua viață” - reutilizare și reciclare.”
Gimnaziul „B.P.Hașdeu”, s. Tătărești, or Cahul
Scopul proiectului este stimularea interesului elevilor pentru participarea la activități de conștientizare a importanței celor Trei „R” - Reducerea, Refolosirea și Reciclarea deșeurilor - contribuind astfel la formarea unei conduite eco-civice.
„Implementarea proiectului „Reciclăm creativ!” va constitui încă un pas pe drumul salvării planetei. Pe termen lung, prin însușirea unor deprinderi de colectare și valorificare a deșeurilor, întreaga comunitate va beneficia de un mediu înconjurător mai curat și mai prietenos, condiții de viață mai bune și standarde de conduită ecologică mai înalte.”, susține Munteanu Liudmila, coordonatoarea locală a proiectului.
Gimnaziul „Nicolae Botgros”, s. Badicul Moldovenesc
Un parc școlar oferă un spațiu natural și liniștit, unde elevii pot să se relaxeze și să ia o pauză de la activitățile academice, reducând stresul și îmbunătățind concentrarea. Activitățile în aer liber, cum ar fi sporturile, plimbările sau simpla petrecere a timpului în natură, contribuie la o dezvoltare fizică și mentală sănătoasă. În plus, contactul cu natura poate stimula creativitatea și poate încuraja interacțiunile sociale pozitive între elevi, promovând un mediu școlar echilibrat și armonios.
„Ne-am propus să plantăm pe teritoriul instituției copaci de sakura, mesteceni și tei, toate aceste specii având proprietăți curative, menționează Iuncu Lilia, coordonatoarea locală a proiectului. Iar pe tot parcursul anului vom îndemna elevii să petreacă cât mai mult timp în aer liber, departe de gadget-uri, ci concentrați pe îngrijirea arborilor sădiți.”