9 instituții de învățământ beneficiază de suport (materiale sau echipamente pentru școală) cu o valoare de până la 500 euro pentru implementarea unui proiect de îmbunătățire a mediului în comunitățile lor. Aceasta grație inițiativei „Eco-școala: un mediu sănătos la Cahul și Ungheni” desfășurată în cadrul proiectului UNICEF „Îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților tinerilor în domeniul Apă, Sanitație, Igienă și Mediu în regiunile Cheie Cahul și Ungheni”, implementat de către AO Centrul Național de Mediu în cadrul Programului EU4Moldova: Regiuni-cheie, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UNDP Moldova și UNICEF. Cine sunt beneficiarii acestei inițiative și ce proiecte vor implementa, aflați în cele ce urmează.
Gimnaziul Cornești, or. Cornești
Proiectul „Educație verde pentru viitor: Promovarea sănătății și mediului în orașul Cornești” reprezintă o oportunitate de a transforma comunitatea prin educație și acțiuni practice, contribuind astfel la crearea unui mediu mai sănătos și mai durabil pentru generațiile viitoare. Astfel, acesta prevede organizarea unui șir de ateliere interactive despre importanța apei curate, sanitației și igienei.
„Vom utiliza materiale didactice în pas cu preferințele tinerei generații: spoturi video, animații, infografice, precum și jocuri educative pentru a facilita procesul de învățare, relatează Morozovschi Valentina, coordonatoarea locală a proiectului. De asemenea, vom invita medici și ingineri în domeniul sanitației și aprovizionării cu apă care să le povestească direct elevilor despre bunele practici în acest sens. Nu în ultimul rând vom instala pubele pentru colectarea selectivă a deșeurilor (hârtie, plastic, deșeuri organice) în școală, iar pentru o monitorizare eficientă a acestui proces, vom crea rețeaua de „Ambasadori Eco”, alcătuită din câte cell puțin 10 elevi din fiecare clasă.”
Gimnaziul Costuleni, s. Costuleni
Proiectul “ECOdidactica: Formarea Generațiilor Verzi la Cahul și Ungheni” prevede dezvoltarea capacităților de planificare și organizare a diverselor activități civice, prin implicarea unui număr cât mai mare de voluntari, de toate vârstele, din Costuleni, prin dezvoltarea unui program eficient de petrecere a timpului liber și nu în ultimul rând, prin prestarea de activități non-formale educative în rândul tinerei generații.
Potrivit Janei Moraru, coordonatoarea locală a proiectului, proiectul va include o serie de activități de creative: expoziție de desene cu genericul “Natura prin ochii tinerilor – Viziuni Verzi”, concurs de eseuri cu genericul “Vocea tinerilor pentru un mediu curat: Povești și soluții”. De asemenea, va avea loc o campanie de salubrizare cu genericul „ScApă de deșeuri”, iar pentru a asigura continuitatea activităților proiectului, în cadrul gimnaziului va fi creat un club ecologic.
Centrul Raional de Asistență și Performanță Educațională (CRAPE), mun. Ungheni
În contextul accelerării inevitabile a schimbărilor climatice, utilizarea tehnologiilor de vârf pentru monitorizarea diverselor aspecte ale mediului înconjurător este esențială. Chiar dacă peste 20 de instituții de învățământ din raionul Ungheni au în dotare senzorii PASCO, utilizarea lor eficientă este limitată. Proiectul „Natura în siguranță” nu doar că va activa aceste resurse subutilizate, dar și va educa și motiva tinerii să devină agenți activi ai schimbării, contribuind la identificarea și soluționarea problemelor locale de mediu.
„Intenționăm să organizăm un concurs cu genericul „Senzorii PASCO: Detectivi ai Naturii”, în cadrul căruia tinerii vor fi instruiți să utilizeze senzorii PASCO pentru a monitoriza calitatea aerului, a apei și a nivelului de poluare, ulterior aceștia fiind încurajați să prezinte soluții aplicabile la nivel personal, școlar și comunitar. Echipele câștigătoare vor primi premii, precum și vor organiza sesiuni de instruire pentru colegii lor mai mici.”, relatează Beschieru Cristina, coordonatoarea locală a proiectului.
Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi”, or. Ungheni
În multe comunități, în special în zonele rurale și defavorizate, accesul la educație despre apă, sanitație, igienă și mediu este limitat. Fetele, în mod special, se confruntă cu provocări unice legate de igienă personală și managementul menstruației, care nu sunt adesea abordate adecvat în educația formală. Lipsa cunoștințelor și resurselor necesare poate conduce la probleme de sănătate și la absențe școlare frecvente, afectând astfel oportunitățile lor de dezvoltare personală și profesională. De asemenea, problemele de mediu, cum ar fi poluarea apei și a solului, au un impact direct asupra calității vieții și sănătății comunității. Proiectul „Educația fetelor" se concentrează pe îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților fetelor în domeniul Apă, Sanitație, Igienă și Mediu printr-o abordare holistică. Acesta include educația formală despre igiena personală și managementul menstruației, discuții cu specialiști în domeniu, și acțiuni de conștientizare și prevenire a poluării.
„Unul din rezultatele principale ale proiectului nostru este dotarea instituției de învățământ cu boxe din plastic (sau alt material), cu o mărime medie, în care să fie incluse soluții pentru igiena personală a femeilor în perioada menstruației și lenjerie intimă nouă pentru schimb în caz de necesitate, șervețele umede, etc., susține Postica Tatiana, coordonatoarea locală. În caz de necesitate orice femeie, din cadrul instituției - eleve sau angajate - vor avea acces la boxa respectivă și vor putea beneficia de obiectele incluse în boxă.”
Liceul Teoretic „Ion Creangă”, or. Ungheni
Liceul este situat în preajma unui lac, pe malul căruia, cu regret, băștinașii lasă deșeuri în urma picnicurilor sau plimbărilor de seară cu animalele de companie. Activitățile de salubrizare a lacului reprezintă unul din obiectivele principale ale proiectului.
„Ceea ce ne dorim în primul rând, este menținerea și păstrarea în curățenie a teritoriului aferent lacului din comunitate, deoarece instituția noastră este situată în această regiune, susține Bernic Cristina, coordonatoarea locală a proiectului. Pe lângă acțiunile practice, vom instala și panouri informative cu un puternic mesaj vizual pentru a-i opri pe concetățenii noștri să arunce gunoiul la nimereală. Viziunea noastră este să devenim un simbol al soluționării problemelor de mediu cu care ne confruntăm zi de zi.”
Gimnaziul „Pavel Buruiană” , s. Condrătești
Din anul 2015 în sat funcționează apeductul, dar apa este tehnică, fiind folosită numai pentru spălatul rufelor și alte lucrări tehnice prin gospodărie și nicidecum nu poate fi folosită în alimentație. Gimnaziul „Pavel Buruiană” este conectat la apeduct și dispune de un sistem de filtrare a apei tehnice, care în fiecare an trece testarea la Centrul Sănătate Publică cu privire la calitatea apei. Elevii școlii au posibilitate să se alimenteze cu apă în incinta gimnaziului de la rezervoarele cu pompă, care se alimentează de la stația de filtrare din gimnaziu. În preajma instituției sunt trei fântâni din care uneori copii din gimnaziu mai beau apă.
„Nu cunoaștem care este starea apei din aceste fântâni, relatează Antoci Valentina, coordonatoarea locală a proiectului, de aceea am dori să facem analiza biochimică generală a apei prin intermediul Centrului Sănătate Publică Ungheni. La fel și la unele fântâni din localitate. Pentru aceasta vom colabora cu Primăria comunei Condrătești.”
„Elevii vor distribui printre localnici chestionare despre starea fântânilor și a izvoarelor din care iau apă pentru alimentație. În rezultatul chestionării vom face o analiză și se va testa apa din fântânile mai solicitate de săteni. Rezultatele testării vor fi aduse la cunoștință locuitorilor prin organizarea Adunărilor generale, a seminarelor tematice între elevi și profesori, distribuirea pliantelor și notelor informative. Fântânile cu un grad sporit de risc vor fi înscrise într-un Registru la Primărie, fiind ulterior instalate indicatoare.”, conchide Antoci Valentina.
Gimnaziul „IonVatamanu”, s. Pîrlița
Depozitarea deșeurilor organice în gropi de gunoi contribuie semnificativ la emisiile de gaze cu efect de seră, poluarea solului și a apelor subterane. Compostarea, pe de altă parte, transformă deșeurile organice în fertilizant natural, îmbunătățind calitatea solului și reducând nevoia de îngrășăminte chimice.
„Proiectul nostru își propune să schimbe mentalitatea comunității în privința gestionării deșeurilor organice și să promoveze compostarea ca soluție ecologică și sustenabilă, menționează Rujavnița Lilia, coordonatoarea locală. Intenționăm să creăm cel puțin cinci puncte de compostare comunitară, cu implicarea a cel puțin 100 de familii în programul de compostare acasă.”
Liceul Teoretic „M. Eminescu”, or. Ungheni
Scopul proiectului este creșterea gradului de informare a tinerilor în domeniul schimbărilor climatice și antrenarea unui număr cât mai mare de persoane ce optează pentru o dezvoltare durabilă a viitorului. Instituția își propune dezvoltarea competențelor de investigație și cercetare a mediului la 1300 de tineri, îndrumați și susținuți de 13 specialiști în domeniul protecției mediului și 13 cadre didactice.
„În cazul schimbărilor climatice, insistăm pe crearea unei viitoare platforme de informare pentru a susține politicile și strategiile incluse în Programul Internațional Geosfera-Biosfera, Programul Internațional Dimensiunea Umană a Modificărilor Globale ale Mediului, Inițiativa Strategică pentru Reducerea Dezastrelor, Programul Climatic Mondial, precum obiectivele UE pentru 2030 privind energia și clima”, susține Rotari Veronica, coordonatoarea locală a proiectului.
Școala Primară - Grădinița Drujba, s. Drujba
Satul Drujba este situat într-o zonă defavorizată din punct de vedere economic și social. Este un sat mic ce a fost înființat cu doar 50 de ani în urmă. Deși este un sat mic, natalitatea este în creștere în comparație cu satele din comuna Hîrcești. Potrivit Elenei Cebotaru, școala primară –grădinița Drujba este o instituție mică, dar cu aspirații mari. În incinta clădirii școlii se află și sediul Bibliotecii Publice. În anul 2023 Școala în parteneriat cu Biblioteca Publică Drujba a aplicat la un proiect demarat de Ambasada Germaniei și astfel școala a fost dotată cu panouri solare.
„În calitate de parteneri a Bibliotecii Publice Drujba, am participat la Campania Națională „Ziua faptelor bune” în cadrul căreia copii au plantat pomi și au făcut curățenie în parcul adiacent satului. Ne dorim enorm să organizăm spații pentru colectarea selectivă a deșeurilor atât pentru școală, cât și pentru grădiniță. Astfel ne propunem în continuare să învățăm și să implicăm copiii în activități de salubrizare și protecție a mediului.”, conchide Elena Cebotaru.