La momentul actual, în Republica Moldova sunt exploatate cca 1139 depozite de deșeuri ocupând o suprafață totală de 1224,0 ha. Depozitele de deșeuri sunt organizate de autoritățile publice locale și, la modul general, nu respectă standardele de protecție a mediului. Conform datelor statistice cantitatea de deșeuri menajere solide este în continuă creștere, de la 2172,8 mii m3 în 2008 la 3043,1 mii m3 în 2018. Circa 90% din cantitatea de deșeuri municipale colectate de serviciile de salubrizare, a fost eliminată prin depozitare, colectarea selectivă fiind organizată parțial în mun. Chișinău și unele centre raionale. Ratele de reciclare și valorificare a deșeurilor sunt încă foarte reduse.
Substanțele chimice
Majoritatea substanțelor și produselor chimice utilizate în Republica Moldova sunt acoperite de importuri. Cantități semnificative de substanțe și produse chimice sunt utilizate în toate sectoarele economiei naționale și instituții științifice, inclusiv și de către populație, preponderent fiind utilizate în sectorul agricol, prin aplicarea produselor de uz fitosanitar și fertilizanți. Din 2007 până în 2017, cantitatea utilizată al acestor produse în întreprinderile agricole și gospodăriile țărănești (de fermier) mari a crescut de peste 3,2 ori, de la 20,1 mii tone la 65,6 mii tone, ceea ce înseamnă 69,1 kg pe fiecare hectar de semănături. Reducerea riscurilor asociate utilizării substanțelor chimice pe întreg ciclu de viață, produselor de protecție a plantelor impune funcționarea eficientă și la standarde ale Uniunii Europene a procesului de autorizare, clasificare, etichetare, restricționare, inclusiv și de gestionare a acestora.
Pe parcursul activității sale, CNM a fost inițiatorul și organizatorul campaniilor de salubrizare a malurilor râurilor din Republica Moldova. Astfel, în ultimii 3 ani, CNM împreună cu diverse organizații de stat și private, în calitate de voluntari, a inițiat colectarea separată a deșeurilor în cadrul campaniilor de salubrizare a râurilor. Regula impusă este de a colecta, în primul rând toate tipurile de plastic, precum și sticla separat de alte deșeuri, pentru aceasta utilizându-se pungi de diferite culori pentru a putea distinge tipul de deșeu. Ulterior, deșeurile de plastic sunt predate companiei ABS Recycling care este unica companie din țară, specializată în colectarea separată și sortarea deșeurilor.
Cadrul instituțional
Instituțiile statului abilitate pentru: i) gestionarea deșeurilor la nivel local sunt autoritățile administrației publice locale; ii) elaborarea cadrului normativ – Ministerul Agriculturii, Dezvoltării regionale și Mediului și Parlamentul Republicii Moldova; iii) supravegherea şi controlul respectării legislației de mediu de către agenţii economici locali, inclusiv în procesul de gestionare a deșeurilor – Agențiilor şi inspecțiilor ecologice; iv) asigurarea colectării şi transportării deșeurilor menajere solide – serviciilor de salubrizare, care activează preponderent în localitățile urbane şi doar în unele localități rurale. În același timp, autoritățile publice locale au un rol important în gestionarea deșeurilor, dat fiind faptul că rezultatele privind colectarea şi eliminarea deșeurilor depind în mare măsură de capacitatea acestora de a organiza acest lucru, de modalitatea de implicare a agenţilor economici şi a societății civile în acumularea resurselor financiare.
Competența şi atribuțiile autorităților publice centrale de specialitate şi ale administrației publice locale în gestionarea deșeurilor de producție şi menajere sunt determinate de Legea privind deșeurile de producție şi menajere.
Istoric, Republica Moldova a urmat o abordare de „capătul țevii” care s-a concentrat pe eliminarea deșeurilor la depozitele de gunoi – principiul de „la leagăn la mormânt”. Riscurile de sănătate și de mediu asociate cu operațiunile de depozitare, disponibilitatea redusă a terenurilor pentru gunoiștile noi, costurile crescute de transport și impactul asociat, potențialul pierdut pentru multe locuri de muncă ecologice, precum și resursele reciclabile valoroase pierdute (cum ar fi materia organică, sticlă, metal, hârtie și unele tipuri din materiale plastice) aruncate la gunoiști au făcut ca abordarea „capătului țevii” să fie incompatibilă cu scopurile dezvoltării durabile.
Cadrul strategic internațional și național
Obiectivele specifice și acțiunile prioritare incluse în domeniul de intervenție managementul deșeurilor a Strategiei de dezvoltare a Centrului Național de Mediu pentru anii 2020-2023 reies din Obiectivele de Dezvoltare Durabilă și Agenda 2030 (ținta 3.9, 6.3, 11.3, 11.6, 12.2, 12.3, 12.4, 12.5, 12.C), Strategia Națională de Dezvoltare ”Moldova 2030”, Strategia de Mediu pentru anii 2014-2023, Strategia de gestionare a deșeurilor în Republica Moldova pentru anii 2013-2027.
Referințe bibliografice:
- Anuarul IPM – 2018 “Protectia mediului in Republica Moldova” http://ies.gov.md/wp-content/uploads/2019/04/04.08-ANUARUL-IPM-2018.pdf
- http://statbank.statistica.md/pxweb/pxweb/ro/10 Mediul inconjurator/10 Mediul inconjurator__MED060/MED060300reg.px/table/tableViewLayout1/?rxid=b2ff27d7-0b96-43c9-934b-42e1a2a9a774
- http://ies.gov.md/wp-content/uploads/2019/04/04.08-ANUARUL-IPM-2018.pdf
- http://www.statistica.md/pageview.php?l=ro&idc=315&id=2279
- HG 301 din 24.04.2014 cu privire la aprobarea Strategiei de mediu pentru anii 2.014-2023 și a Planului de acțiuni pentru implementarea acesteia
- HG 248 din 10.04.2013 cu privire la aprobarea Strategiei de gestionare a deşeurilor în Republica Moldova pentru anii 2013-2027 http://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=114412⟪=ro#