Suntem bucuroși să anunțăm că 13 școli au fost selectate în lista finală a câștigătorilor concursului „Creează o pădure bebe”. Care sunt planurile finaliștilor și ce urmează ei să implementeze, aflați în textul de mai jos.
Amintim că acest concurs a avut loc în cadrul proiectului „Să creștem o pădure. Educăm #Generația Pădurii” susținut financiar de USDA Forest Service International Program cu scopul general de a promova implementarea Programului Național de Extindere și Reabilitare a Pădurilor prin intermediul campaniilor de educare și conștientizare a tinerei generații.
FILIALA GIMNAZIUL RĂSCĂIEȚII NOI, r-nul. ȘTEFAN VODĂ
Gimnaziul Răscăieții Noi, din com Răscăieți, este situat în apropierea nemijlocită de Parcul Național „Nistrul de jos”. Clădirea gimnaziului este situată pe o coastă de deal la marginea satului, dar și în apropierea a 3 iazuri. Terenul degradat, adiacent gimnaziului, a fost prelucrat și îngrădit. Pe acest lot agricol a fost întemeiată cu cinci ani în urmă o Grădină Școlară unde au fost sădite pomușoare, precum și diferite specii de flori. În cadrul proiectului „Grădina școlară” echipa „Palmele verzi” formată din elevii și profesorii gimnaziului au căpătat o vastă experiență în domeniul organizării activităților de protecție a mediului, actualmente fiind dornici să învețe cum să creeze și ulterior să îngrijească o pădure de la zero.”
„Deja avem un teren agricol protejat de rozătoarele de pe deal, am instalat și o cutie de compost, susține Maria Goian, coordonatoarea locală a proiectului. Grație acestui concurs, elevii își vor îmbogăți cunoștințele atât teoretice, cât și practice privind plantarea și îngrijirea copacilor, astfel încât peste ani să poată veni cu proprii lor copii și - de ce nu? - nepoți în pădurea pe care ei înșiși au creat-o.”
GIMNAZIUL „ION CREANGĂ”, or. CĂLĂRAȘI
Instituția Publică Gimnaziul „Ion Creangă” din or. Călărași, Republica Moldova este o comunitate constituită din 159 de elevi, 16 cadre didactice și 117 de părinți. Localitatea este situată în inima Codrilor de Centru, la o distanță de 51 de km de la mun. Chișinău, pe malul stâng al râului Bîc, în apropierea Rezervației „Plaiul Fagului”. Solul este constituit în mare parte din cernoziom, ceea ce oferă posibilitatea plantării oricărei culturi, pentru a crește și obține roade fără fertilizarea artificială a solului, dar, totodată, multe suprafețe sunt predispuse la alunecări de teren.
„Intenționăm să creăm echipa „Gardienii pădurii” - formată din elevi, profesori și părinți - care va fi responsabilă nu doar de plantarea, îngrijirea și monitorizarea copacilor tineri plantați, dar și de informarea continuă a comunității despre importanța protecției resurselor forestiere, acestea fiind una din măsurile principale în prevenirea alunecărilor de teren., susține Iulia Lozinschi, coordonatoarea locală a proiectului.”
„Instituția noastră dispune de un spațiu alăturat unde am putea sădi și crește o Pădure Bebe. Ca alternativă, suntem gata să adoptăm un sector de pădure ce se află la o distanță de 700-1000 de m, într-o zonă predispusă la alunecări de teren. Suntem siguri, că implicarea instituției noastre în cadrul proiectului „Să creștem o pădure. Educăm generația pădurii” va consolida rolul școlii în comunitate și va contribui la dezvoltarea unui mediu mai sănătos și a unor atitudini mai conștiente față de păduri.”, conchide Iulia Lozinschi.
GIMNAZIUL „ION CREANGĂ” com. MICLEUȘENI, r-nul. STRĂȘENI
Gimnaziul „Ion Creangă” din Micleușeni își propune să educe tinerii și comunitatea despre rolul crucial al pădurilor și să îi implice activ în inițiative de conservare și protecție. Potrivit coordonatoarei locale a proiectului, Lilia Jardan, pe lângă activitățile de plantare și îngrijire a unei păduri bebe, proiectul își propune o mobilizare amplă a comunității prin campanii de informare și conștientizare: „Împreună cu elevii vom pregăti spoturi video despre impactul negativ al defrișărilor ilicite, precum și o campanie de promovare on-line, astfel încât echipa noastră de voluntari să devină ambasadori digitali ai pădurilor.”
GIMNAZIUL MINGIR, r-nul. HÎNCEȘTI
Instituția Publică Gimnaziul Mingir dispune de un teren aferent neprelucrat cu suprafața de 3 ha, pe care echipa de implementare și-a propus să-l valorifice. Acest teritoriu, pe parcursul mai multor ani a servit ca laborator de cercetare pentru elevii din instituție, însă începând cu anii `90, spațiul este în degradare.
„Împreună cu echipa „Eco-Garda” formată din elevii noștri și voluntarii din comunitate vom împăduri această suprafață, astfel încât în viitor să desfășurăm în aer liber orele de biologie, geografie, științe, educație tehnologică și altele, susține Lilia Bordeianu, coordonatoarea locală a proiectului. „Echipamentele educaționale de care dispune instituția, ne-ar facilita cercetarea componentelor naturale în spațiu real, ale proiectelor transdisciplinare. Mai avem și avantajul de a coopera cu postul de radio local Pro Mingir cu aportul căruia intenționăm să implementăm o amplă campanie de informare privind protecția și conservarea resurselor forestiere.”
GIMNAZIUL FĂLEȘTII NOI, r-nul. FĂLEȘTI
Comuna Făleștii Noi include 2 localități: Făleștii Noi și Pietrosul Nou, iar în gimnaziu își fac studiile 350 de elevi din 9 localități din împrejurime: Făleștii Noi, Pietrosul Nou, Doltu, Sarata Noua, Hitrești, Făgădău, Șoltoaia, Gara Fălești, și orașul Fălești.
„Ne propunem să plantăm arbori pe un teren din apropierea lacului din localitate care este supus pericolului alunecărilor de teren, menționează Elena Jitari, coordonatoarea locală a proiectului. Pentru plantarea calitativă și durabilă a pădurii bebe va fi realizată expertiza terenului și autorizarea acestuia. În procesul de creare a pădurii vor fi implicați toți doritorii: elevi, profesori, locuitori ai satului, reprezentanți ai administrației publice locale, antreprenori etc. Vom pune accent pe mobilizarea întregii comunități pentru a dezvolta cultura voluntariatului la nivel de localitate și formarea, în special, la tânăra generația a unor atitudini și obiceiuri ecologice.”
„Totodată din motiv că în instituția noastră își fac studiile tineri din mai multe localități, campaniile de informare și sensibilizare vor avea o arie de influență mult mai mare decât comuna Făleștii Noi”, relatează Elena Jitari.
LICEUL TEORETIC „ALEXANDRU CEL BUN”, or. REZINA
Pentru locuitorii orașului Rezina oportunitatea creării unei păduri înseamnă mai mult aer curat. Asta susține, Marina Donțu, coordonatoarea locală a proiectului care a întemeiat echipa „Îmi pasă! Vivat BEBE!” ce urmează să planteze arbori pe un teren adiacent liceului „Alexandru cel Bun”: „fabrica de ciment și uzina metalurgică din orașul Rîbnița lasă amprente evidente asupra mediului. Împreună cu elevii vom trezi spiritul civic al întregii comunități, astfel încât nu doar #Generația Pădurii”, dar și urmașii ei să se regăsească sub cupola pădurii, iar fiecare puiete sădit va face parte din viața lor.” Proiectul prevede și organizarea activităților de salubrizare atât a terenului ce urmează a fi împădurit, cât și în zonele adiacent.
GIMNAZIUL BOCANI, r-nul. FĂLEȘTI
Proiectul va demara cu o serie de lecții și traininguri pentru elevi, cu accent pe importanța resurselor forestiere și a rolului fiecăruia în protejarea mediului înconjurător. Echipa de implementare va colabora cu specialiștii locali în silvicultură pentru a oferi instruire detaliată despre tehnici de plantare și îngrijire a copacilor.
„Noi, echipa „Eco-Pădurarii”, ne propunem să educăm și să inspirăm tinerii să devină gardieni ai mediului înconjurător prin participarea directă la plantarea și îngrijirea unei păduri tinere, susține Ruslan Crețu, coordonatorul local al proiectului. Dorim să încurajăm educația ecologică și implicarea activă a elevilor în conservarea și extinderea suprafețelor forestiere din zona noastră, în concordanță cu obiectivele Programului Național de Împădurire. Punctul culminant al proiectului va fi în luna noiembrie, când vom planta împreună o pădure bebe pe o suprafață de 2 hectare, în colaborare strânsă cu autoritățile locale și comunitatea.Participarea noastră în concurs nu se rezumă doar la plantarea de copaci, ci este o oportunitate de a educa și de a forma o generație de cetățeni responsabili și conștienți de importanța conservării pădurilor.”
GIMNAZIUL RĂCULEȘTI, r-nul. CRIULENI
În raionul Criuleni, comuna Răculești are cel mai redus grad de împădurire , doar 9,8%. În urma cercetărilor efectuate de pădurarul din comună s-a ajuns la concluzia că în ultimii ani, unele specii de arbori de luncă și plante sunt pe cale de dispariție. Situația aceasta datorează defrișărilor ilicite, lipsei de informare a populației și, implicit, a unui interes redus de a sădi arbori noi.
„Creșterea gradului de împădurire este unul din obiectivele majore ale comunei noastre pentru următorii 10 ani, obiectiv ce se pliază și cu Programul Național de Împădurire, inițiat de către Președintele Republicii Moldova în anul 2021.”, menționează Olesea Sclifos, coordonatoarea locală a proiectului. „Cooperarea cu pădurarul și primarul din localitate vor motiva tinerii membri ai echipei „Vis de adolescent” să prețuiască resursele forestiere, dar și mai important, să știe cum să le îngrijească corect. Intenționăm neapărat să informăm și băștinașii despre aceste lucruri prin intermediul plăcuțelor și panourilor informative.”
GIMNAZIUL GRĂDINIȚĂ „IGOR CREȚU”, sat. GĂVĂNOASA, r-nul. CAHUL
Proiectul propune soluții pentru creșterea și protejarea suprafețelor de pădure, concentrându-se pe calitatea și sustenabilitatea inițiativei. Plantarea speciilor diverse de arbori, arbuști și flori va contribui la reabilitarea terenurilor degradate și la menținerea echilibrului ecologic. În cadrul proiectului, vor fi utilizate instrumente digitale pentru promovare și educație. Elevii vor crea prezentări și materiale educative online despre importanța pădurilor, care vor fi distribuite pe platforme digitale și pe site-ul școlii, asigurând o mai mare vizibilitate și accesibilitate.
„Tinerii se vor implica nu doar în activitățile de plantare și îngrijire a pădurilor, dar și de promovare a protecției resurselor forestiere mai ales în mediul on-line, pentru generația „TikTok” aceasta fiind cea mai propice ambianță de a se „molipsi” unul de la altul cu subiecte de protecție a mediului, iar noi sperăm că materialele noastre educative despre păduri vor avea impact pozitiv asupra audienței”, susține Fedosova Oxana, coordonatoarea locală a proiectului.
LICEUL TEORETIC „CONSTANTIN STAMATI-CIUREA”, sat. CARACUȘENII VECHI, r-nul. BRICENI
Liceul Teoretic „Constantin Stamati-Ciurea” își propune să reamenajeze parcul întemeiat în spațiul adiacent, prin sădirea culturilor conifere care au proprietăți curative atât pentru oameni, cât și pentru mediul înconjurător.i Aerul în pădurea de conifere este saturat cu fitoncide - substanţe capabile să distrugă microorganismele periculoase, iar acele şi răşina sunt pe scară largă utilizate în medicina populară.
„Avantajul acestui proiect este că vom beneficia de un aer oxigenat, simțind efectele pozitive asupra sănătății, elevii vor avea o atitudine mult mai grijulie față de copacii noi plantați, precum și față de natură în general.”, susține Ina Didic, coordonatoarea locală a proiectului.
„Pentru a ne asigura de schimbările pozitive produse la nivel de mentalitate și comportament, vom efectua o evaluare inițială, intermediară și finală, la care vor participa toți membrii comunității ce obișnuiesc să viziteze acest parc.”, încheie Ina Didic.
GIMNAZIUL „REGELE MIHAI”, sat. CIMIȘENIi, r-nul. CRIULENI
Activitățile proiectului se concentrează pe plantarea de arbori și organizarea de evenimente educative despre importanța protejării mediului înconjurător.
„Proiectul a pornit din dorința de a reconecta elevii și comunitatea cu natura și tradițiile locale, având scopul de a promova educația ecologică și de a întări legăturile dintre generații.”, relatează Arina Dirvici si Lilia Ceban, coordonatoarele locale ale proiectului. „Intenționăm să stabilim o cooperare strânsă între Consiliul elevilor, Consiliul local, Primăria comunei și Direcția Silvică pentru a selecta speciile de arbori potrivite solurilor și pentru a asigura că arborii plantați vor avea parte de protecție, îngrijire și atitudine corespunzătoare din partea membrilor întregii comunități - de la elevi la primar.”
GIMNAZIUL „ANTON GUZUN”, sat. BULBOACA, r-nul. ANENII NOI
Potrivit coordonatoarei locale Silvia Bîrca crearea unei păduri reprezintă doar un pas în efortul continuu al Instituției Publice Gimnaziul „Anton Guzun” de a asigura sănătatea și bunăstarea elevilor și a tuturor angajaților școlii: „Încorporarea directă și indirectă a elementelor naturii în școala noastră va contribui esențial la îmbunătățirea somnului, reducerea stresului și emoțiilor negative, stimulând gândirea, atenția, memoria și creativitatea.”
„Urmărim să creștem gradul de conștientizare și responsabilitate în rândul locuitorilor satului Bulboaca, nu doar față de natură în general, ci în primul rând față de schimbările climatice care se resimt tot mai acut și mai acut în țara noastră. Dorim să inspirăm un angajament la nivelul întregii comunități față de practicile durabile și o înțelegere colectivă a rolului vital pe care îl joacă pădurile în protecția mediului înconjurător.”
GIMNAZIUL MALCOCI, r-nul. IALOVENI
Avantajele implicării instituțiilor de învățământ în proiectul „Să creștem o pădure. Educăm #Generația Pădurii” constă în primul rând în sensibilizarea tinerei generații față de mediul înconjurător, ceea ce va contribui la menținerea vegetației de pădure în rezervația științifică Codrii, precum și la reducerea poluării aerului. De această părere este Tatiana Puiu, coordonatoarea locală a proiectului.
„Satul Malcoci, raionul Ialoveni, este un sat situat pe marginea Codrilor cu o așezare pitorească, pe care însă locuitorii satului o distrug prin activitățile agricole și construcția locuințelor, de aceea dorința de a schimba atitudinea elevilor și a locuitorilor pentru mediul înconjurător este primordială. Considerăm că plantarea și îngrijirea arborilor chiar de către băștinașii satului va produce această schimbare”, susține Tatiana Puiu.